תודעה חיה

דחיינות

דחיינות – הכל על הכל

דחיינות

כולנו מכירים את התחושה העמוקה של האכזבה כשאנחנו רוצים לעשות משהו ובסוף לא עושים, או מנסים לעשות ואיכשהו דוחים את זה למחר\שבוע הבא\חודש הבא. זה עמוק בתוכנו, אנחנו חושבים שאנחנו הולכים לעשות משהו אחד אבל מוצאים את עצמינו עושים משהו אחר לגמרי (אם בכלל).

זה מצחיק שאנחנו מבטיחים לעצמינו שנעשה דברים מאוחר יותר אבל גם אז, מוצאים את עצמינו דוחים את זה שוב ושוב. לפעמים קשה לנו להעריך בצורה אובייקטיבית את היכולת שלנו להתמודד עם דחיינות כרגע ומאוחר יותר.

אם העצמי הנוכחי שלנו לא יכול לנצח דחיינות, למה עצמי העתידי שלנו יעשה את זה?

אני מציג בפינכם, המדריך המהיר למתמהמה

קודם כל, הבה נעיף מבט מהיר על מה גורם לנו להתמהמה. ישנן מספר סיבות אשר קשורות בדרכים שונות:

1.  אנחנו רוצים סיפוק מיידי. מנוחה על הספה נחשבת פורה יותר, עכשיו, מאשר ללכת לרוץ.  הבלוגים, קריאה קלה עכשיו מאשר לקרוא רומן קלאסי.  בדיקת דוא”ל או פייסבוק הוא יותר קל, עכשיו, מאשר לעשות פרויקט.  אכילת עוגת שוקולד הוא טעים, ממש עכשיו, מאשר לאכול ירקות.

2.  אנחנו חוששים מאויימים / פוחדים ממשהו.  אנחנו לא יכולים לכתוב את הפרק בספר שלנו, כי יש בעיות כתיבה או שאולי אנחנו מפחדים שאנחנו הולכים להיכשל, או להיתפס בתור בור או טיפש.  אנחנו לרוב מפחדים מהלא נודע שחזק מאיתנו כי אנחנו לא בודקים את הפחד הזה – זה רק אורב בחלק האחורי של המוח שלנו, חרד וחושש, רוצה לדחות אפילו את הרצון לחשוב על זה, ובדרך כלל לעשות משהו קל ובטוח במקום לחפש את החופש.

3.  זה קל – אין השלכות שליליות עכשיו.  כשהיינו בבית הספר, מורים היו יושבים לנו על הראש ודואגים שנעשה מטלות אבל כשהגענו הביתה, אין אף אחד שכועס עלינו ובהתאם לזה אין שום תוצאה מיידית שיכולה להרגיז או לעצבן מישהו אז אין שום בעיה לבזבז את הזמן על צפייה בטלוויזיה או כל שעשוע אחר.  בטח היינו מקבלים ציון גרוע מחר, אבל הכי חשוב שזה לא ברגע זה.  אותו הדבר נכון לגבי שימוש באינטרנט או סוגים אחרים של משימות דחיינות – אנחנו נשלם על זה מאוחר יותר, אבל ברגע זה, אף אחד לא מתרגז עלינו אז הכל בסדר.

4.  אנו מעריכים יותר מדיי את האני העצמי העתידי שלנו.  לפעמים יש לנו רשימה ארוכה של דברים שאנחנו מתכננים לעשות, כי אנחנו חושבים שאנחנו יכולים לעשות הרבה בעתיד אבל המציאות היא בדרך כלל קצת יותר גרוע מכפי שציפינו. יחד עם זאת, זה לא מונע מאיתנו לחשוב שהעתיד יהיה שונה שוב ושוב. מאותה סיבה, אנחנו חושבים שזה בסדר להתמהמה, כי אנחנו הולכים לעשות את זה מאוחר יותר. אנו חושבים שהעצמי העתידי שלנו יהיה פורה להפליא וממוקד!  חבל רק שהאני העצמי שלנו הוא עצלן ובסופו של הדבר לא עושה כלום.

ארבעה פתרונות חזקים לדחיינותפתרונות לדחיינות

כעת אנו יודעים את הבעיות, הפתרונות הם לא כל כך קשים להבנה או יישום אז קדימה לדרך !

1.  עצרו וחשבו. כאשר אנו נותנים למחשבות לסחוף אותנו ואנו לא מרוכזים, סביר להניח שנתמהמה ונדחה אבל  כאשר אנו עוצרים לחשוב על המחשבות הללו, אנו יכולים לראות כי באופן רציונלי הן טועות או פשוט משחקות בנו. האני העצמי העתידי  שלנו לא רע כמו שאנחנו אוהבים לדמיין, יהיה חכם לחשוב על מה שאתה עושה ולהתחיל לעשות את הדבר ההגיוני והרציונאלי יותר. היו חכמים והשתמשו באסטרטגיות למטה גם כן, אבל החשיבה היא ההתחלה, יש לכם רציונאל השתמשו בו !

2.  תהנו מהתהליך. כאשר אנו פוחדים ממשהו, סביר להניח שנדחה אותו – אבל במקום זה, אם נוכל ללמוד ליהנות מזה, פתאום הוא לא יראה נורא כל כך.  שים את עצמך בתוך הפעולה או בתוך הרגע ופשוט תהנה מזה. לדוגמה, אם אתה רוצה להכין ארוחת ערב, אל תחשוב על הזמן שצריך להשקיע בהכנה אלא בכיף של תהליך ההכנה או במגע עם הירקות – ליהנות מהפשטות של הפעולה ואז להתמקד ולקום מהכסא לכיוון המקרר – זה לא קשה.  ואז להתמקד בשטיפה ובחיתוך שלהם – זה יכול להיות נחמד ומהנה. ואז להתחיל להרבב אותם בכערה ולהתפעל מהצבעוניות של הירקות ואיך הם משתלבים הרמונית ביחד. תהליך זה יכול להיעשות עם כל דבר, החל משטיפת כלים לקריאה וכתיבה. תיהנו מהרגע, בלי לחשוב על דברים בעתיד או על הפחד, הפעילות יכולה להיות נעימה מאוד, אפילו מהנה וכשזה כך, יהיה הרבה יותר קל למנוע דחייה.

3.  הגדרת אחריות. אם אף אחד לא מסתכל מעבר לכתף שלנו, אנו נוטים להרשות לעצמנו להרפות.  צרו סביבה תומכת – המטרה היא למצוא אנשים שיעזרו להישאר על המסלול. אתה יכול להשתמש בחברים ובני המשפחה שלך בפייסבוק או בדוא”ל.

4.  תבלום את האני העצמי העתידי שלך.  האני העצמי העתידי שלך נוהג לשים דברים בצד ולא לחפש את משמעות החיים.  תבלום אותו.  השתמש בתוכנית כמו לחסום את הגישה לאינטרנט עבור פרק זמן קבוע מראש,  כבה את הטלוויזיה בכבלים שלך, היפטר ממזון הזבל בבית שלך, לחתוך את כרטיסי האשראי שלך … לעשות כל מה שצריך כדי לעשות את זה ממש קשה עבור העצמי שלך בעתיד להתמהמה או להיכנע לפיתוי, או לפחות לכפות את העצמי העתידי שלך לעצור ולחשוב לפני שהוא עושה משהו מטומטם.

שלושה דברים אחרים שיש לומר על דחיינות

1.  עשה את מה שמרגש אותך. אם רוב הזמן אתה עושה דברים שמרגשים אותך, יהיה פחות סיכוי לדחות.  תתמקד במה שמרגש אותך ולא במה שגורם לך לחשש בפעולה. אני עושה זאת לעיתים קרובות מאוד וזה מוריד ממני את הרצון לדחות דברים בצורה משמעותית.

2.  התמהמה פרודוקטיבית. אם אתה מתכוון להתמהמה, התשדל לעשות דברים פרודוקטיביים אחרים במקום.  אז אם אתה לא רוצה לעשות את הפרויקט, לפחות תעשה כמה משימות קטנות אחרות.

3.  לפעמים, דחיינות זה בסדר.  אני לא אנטי דחיינות, בכלל.  מדריך זה מיועד למי שרוצה לנצח את זה, אבל לפעמים, להיכנע לדחיינות זה לא כזה גרוע  יחד עם זאת בזמנים אחרים, ייתכן שתרצה להרים את התחת העצלן שלך להשיג משהו לשם שינוי.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>